To metaverse είναι σίγουρα το μεγάλο τεχνολογικό θέμα των τελευταίων μηνών, καθώς, τουλάχιστον με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα, πρόκειται για τον επόμενο ψηφιακό κόσμο, για ένα μέρος που καταφέρνει να συνενώσει θεαματικά τη virtual με τη φυσική παρουσία, με εφαρμογές που, σύμφωνα με τους ειδικούς, πρόκειται να αλλάξουν τον τρόπο που επικοινωνούμε, που εργαζόμαστε, που ψωνίζουμε, που αλληλεπιδρούμε με τα brands.
Και που τα brands διαφημίζονται, φυσικά, εξού και το ένα μετά το άλλο μαθαίνουμε ότι λανσάρουν NFTs, αγοράζουν virtual χώρους, δημιουργούν ψηφιακούς κόσμους και προϊόντα για τους fans τους – ή μάλλον, για τα άβαταρ των fans τους.
Παρόλ’αυτά, εξακολουθεί να παραμένει κάπως ασαφής ο ακριβής τρόπος που θα λειτουργεί αυτό το νέο σύμπαν, όπου οι πραγματικότητες συναντούν η μία την άλλη, και οι εκπρόσωποι της Meta – μητρικής εταιρείας του Facebook, που διεκδικεί για τον εαυτό της τον ρόλο του πρωτεργάτη του metaverse – ανέλαβαν σε μια ανοιχτή συζήτηση με εκπροσώπους διαφημιστικών γραφείων να αποσαφηνίσουν λίγο την κατάσταση αλλά και να δώσουν ένα χρονοδιάγραμμα για το πότε θα συμβούν όλα τα θαυμαστά για τα οποία προϊδεάζουν καταναλωτές και εταιρείες.
Διαβάστε ακόμα: Eνδιαφέρει όντως τους καταναλωτές το metaverse;
Ειδικότερα, η Meta αναφέρθηκε στο πότε θα υλοποιηθεί η τεχνολογία που συνδυάζει τον virtual με τον φυσικό κόσμο, δημιουργώντας τη Μικτή Πραγματικότητα (Mixed Reality – MR). Όπως μεταδίδει το Reuters, αυτό θα συμβεί σε μερικά χρόνια. Η Μικτή Πραγματικότητα είναι μία από τις τρεις τεχνολογίες διευρυμένης πραγματικότητας που θα δούμε να εφαρμόζονται στο metaverse. Την Εικονική (VR), που απαιτεί τα γνωστά μας headsets, τη γνωρίζουμε, ενώ η Eπαυξημένη επίσης χρησιμοποιείται ήδη, επιτέποντας στον χρήστη να «φοράει» οπτικά στη φυσική πραγματικότητα ένα ψηφιακό αντικείμενο, αλλά χωρίς να μπορεί να την επηρεάζει.
Η εντυπωσιακή διαφορά της Μικτής Πραγματικότητας είναι ότι επιτρέπει στον χρήστη, που φορά το κατάλληλο headset, να αλληλεπιδρά σχεδόν φυσικά με τον ψηφιακό κόσμο, να χρησιμοποιεί δηλαδή ένα πραγματικό φυσικό αντικείμενο για να προκαλεί μια αντίδραση στον εικονικό ψηφιακό χώρο. Για παράδειγμα, αν ένας χρήστης παίζει ένα παιχνίδι σε Μικτή Πραγματικότητα, θα μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα φυσικό ρόπαλο, που κρατά στα χέρια του, για να χτυπήσει έναν ψηφιακό χαρακτήρα που βρίσκεται στον virtual χώρο.
Διαβάστε ακόμα: Οι καινοτομίες της Meta που δίνουν μια εικόνα για το metaverse
Χάρη σε αυτήν τη συζήτηση, που πραγματοποιήθηκε μέσω Zoom, γνωρίζουμε λοιπόν ότι κατ’αρχάς απέχουμε λίγα χρόνια από τις δυνατότητες της Μικτής Πραγματικότητας, ενώ για την υλοποίηση του πλάνου του metaverse, στο οποίο ο χρήστης θα μπορεί να έχει πρόσβαση μέσα από διαφορετικές συσκευές, η Meta έχει ήδη πει ότι θα μπορούσε να χρειαστεί και μια δεκαετία.
Στο μεταξύ, η Meta προτρέπει τους επαγγελματίες του marketing και της διαφήμισης να χρησιμοποιούν για τις διαφημίσεις τους τις δυνατότητες που τους προσφέρει η επαυξημένη πραγματικότητα – κάτι που γίνεται ήδη εξάλλου, με τους καταναλωτές να μπορούν να δοκιμάζουν ψηφιακά από ρούχα και παπούτσια μέχρι βερνίκια νυχιών, και τα προϊόντα να μπορούν να «προβληθούν» σε έναν φυσικό χώρο πριν την αγορά τους.
Ωστόσο, αν και η Meta έδωσε χονδρικά ένα χρονοδιάγραμμα, άφησε και πολλές απορίες. Καθώς με την αλλαγή των πολιτικών απορρήτου και προστασίας προσωπικών δεδομένων οι διαφημίσεις του Facebook έχουν χάσει την αποτελεσματικότητά τους και οι διαφημιστές αναζητούν νέες λύσεις, οι άνθρωποι του χώρου δεν κατάφεραν να μάθουν με ποιον τρόπο θα αναπτύξουν τις διαφημιστικές τους καμπάνιες στο metaverse, τη μορφή θα έχουν, πόσο θα μπορούν να τις ελέγχουν και αν θα υπάρχουν εργαλεία που θα μπορούν να μετρούν την απόδοσή τους.
Επιπλέον, τα brands απασχολεί και το πώς θα μπορεί το περιεχόμενό τους να προστατεύεται στο metaverse και να μη συνυπάρχει και συνδέεται με ακατάλληλο content και θεωρητικά κολάσιμες ενέργειες. Γιατί, όπως στο ίντερνετ προβληματίζει η ρητορική μίσους και το bullying, το ίδιο έχει αρχίσει ήδη να συμβαίνει και στον κυβερνοχώρο, και συνεπώς, θα συμβαίνει σε αυτό που εξελίσσεται για να γίνει το metaverse.
Μόνο που εδώ τα πράγματα αποκτούν μια διαφορετική διάσταση, καθώς εμπλέκεται και ο φυσικός κόσμος, ενώ η παρουσία των χρηστών μέσω άβαταρ που τους αντιπροσωπεύουν κάνει τις συνθήκες πιο περίπλοκες. Για παράδειγμα, έχουν ήδη γίνει καταγγελίες για virtual σεξουαλικές επιθέσεις, ακόμα και βιασμούς σε άβαταρ, ωστόσο, τα νομικά κενά είναι πολλά και με τους νομικούς ορισμούς της κακοποίησης να αφορούν τον φυσικό κόσμο προκύπτει πλήθος νομικών και πρακτικών ζητημάτων, που λογικά θα επηρεάσει κάθες είδος δραστηριότητας μέσα στο metaverse, και με την εφαρμογή της Μικτής Πραγματικότητας.
Είναι πολλά τα ζητήματα γύρω από τα οποία κοινό και επαγγελματίες έχουν απορίες, και αρκετοί ανησυχούν ότι τα προβλήματα θα αρχίσουν να αντιμετωπίζονται αφού έχουν εκδηλωθεί. Αυτό δε σταματά την πορεία της καινοτομίας, βέβαια και, απ’ό,τι φαίνεται, όλοι οι κλάδοι που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από αυτόν τον νέο κόσμο κάνουν ό,τι μπορούν για να προετοιμαστούν για το ασαφές μέλλον.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.