Μπορεί ένας «πόλεμος του streaming» να βρίσκεται σε εξέλιξη, όμως φαίνεται ότι τους κανόνες του τους ορίζει λιγο ή πολύ το Netflix, που με τη στρατηγική του δείχνει ξεκάθαρα ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος ανάπτυξης (έως και κυριαρχίας) στην παγκόσμια αγορά.
Η επιτυχία του Netflix δεν μπορεί να περιγραφεί μόνο με όρους επικράτησης όσον αφορά τον αριθμό συνδρομητών ή τα έσοδά του. Θα ήταν ίσως πιο ακριβές να πούμε ότι ο τρόπος που προχωρά την ανάπτυξή του θέτει τον τόνο και δινει το παράδειγμα για το πώς να κινηθούν στρατηγικά και σε επιπεδο λειτουργίας ακόμα και οι ανταγωνιστές του, ενώ παράλληλα αναδιαμορφώνει επί της ουσίας το τοπίο στην παγκόσμια βιομηχανία διασκέδασης· και ως αποτέλεσμα, προηγείται και σε αριθμό συνδομητών.
Το 2010, οι υπηρεσίες του Netflix ήταν διαθέσιμες μόνο στις ΗΠΑ. Το λανσάρισμά του σε παγκόσμια κλίμακα έγινε το 2016 και σήμερα, τα έσοδά του από το streaming διεθνώς έχουν ξεπεράσει εκείνα των ΗΠΑ, ενώ πλέον δραστηριοποιείται στην τηλεόραση, τον κινηματογράφο και σύντομα, όπως όλα δείχνουν, και στον χώρο των video games, που εξάλλου, είναι μια βιομηχανία ισχυρότερη από εκείνη της διασκέδασης και της μουσικής μαζί.
Ο ξεχωριστή προσέγγιση της παγκόσμιας αγοράς
Στον πυρήνα της στρατηγικής του βρίσκεται η έμφαση στην παγκόσμια αγορά, με τρόπο όμως ουσιαστικό, που επικεντρώνεται στην ίδια την ποιότητα του περιεχομένου που διαθέτει και όχι μόνο στην προώθησή του. Μέχρι τώρα, οι μεγαλύτερες επιτυχίες στον τομέα της διασκέδασης, είτε πρόκειται για ταινίες είτε για σειρές, προέρχονταν ως επί το πλείστον από το Χόλιγουντ. Το Netflix άλλαξε τα δεδομένα με επιτυχίες όπως το γαλλικό «Lupin» ή το hit από την Κορέα «Το παιχνίδι του καλαμαριού», που κέρδισαν το κοινό σε ολόκληρο τον κόσμο.
Έτσι, απέδειξε πως κατανοεί ότι για να έχει επιτυχία διεθνώς, πρέπει να προσφέρει περιεχόμενο που καλύπτει όχι μόνο τις ανάγκες της αμερικανικής και αγγλόφωνης εν γένει αγοράς, αλλά και το διεθνές κοινό. Η επιτυχία του «Squid Game» δείχνει ότι κινείται στη σωστη κατεύθυνση, που μάλιστα επιβεβαίωσε εντυπωσιασμένος και ο Jeff Bezos του Amazon: Το φθινόπωρο, όταν η επιτυχία της νοτιοκορεάτικης σειράς ήταν το βασικό θεμα συζήτησης, με tweet του είχε δηλώσει ότι «Η στρατηγική διεθνοποίησής τους δεν είναι εύκολη, αλλά τα καταφέρνουν. Εντυπωσιακό και δίνει έμπνευση (Και ανυπομονώ να δω τη σειρά)».
Με δεδομένο ότι, πλέον, μόνο το 35% των συνδρομητών του Netflix προέρχεται από τις ΗΠΑ, δεν προκαλεί εντύπωση η έμφαση που δίνει στην προσέγγιση του διεθνούς κοινού.
Η στρατηγική προσέγγισης τους διεθνούς κοινού
Εξάλλου, το Netflix δε διαθέτει το αρχείο και τις βιβλιοθήκες των αντιπάλων του, όπως για παράδειγμα της Disney, συνεπώς πρέπει να πάρει πολύ συνειδητές αποφάσεις για το είδος των παραγωγών που αγοράζει, αλλά και για εκείνες που αναλαμβάνει το ίδιο. Η επιτυχία του εξαρτάται εν πολλοίς από τις επιλογές του, που πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των εκατομμυρίων των ετερόκλητων συνδρομητών του.
Για να το καταφέρει, ξεκινά από τον ίδιο τον τρόπο της λειτουργίας του και την προσεκτική στελέχωσή του, με ανθρώπους που έχουν background σχετικό με το διεθνές περιεχόμενο. Για παράδειγμα, η υπεύθυνη μη αγγλόφωνης τηλεόρασης Bela Bajaria έγινε επικεφαλής του συνόλου των τηλεοπτικών επιχειρήσεων του οργανισμού. Για τις σημαντικές αποφάσεις της, η εταιρεία έχει συγκροτήσει μια ομάδα από 23 στελέχη διαφόρων ειδικοτήτων, το λεγόμενο «Lstaff» (το L σημαίνει Leadership), που ιεραρχικά «παρεμβάλλονται» ανάμεσα στα ανώτερα στελέχη και το εργατικό δυναμικό της. Παράλληλα, μεγάλη έμφαση δίνεται στους υπεύθυνους των τοπικών αγορών, δηλαδή στην οργάνωση και την παραγωγή περιεχομένου σε διάφορα σημεία του πλανήτη.
Αυτή η στρατηγική αλλάζει με τη σειρά της δεδομένα όχι μόνο στον τρόπο που λειτουργούν οι πλατφόρμες streaming, αλλά και σε αυτές τις ίδιες τις τοπικές αγορές, όπου οι εταιρείες παραγωγής αναγεννιούνται. Τώρα που το Netflix έδωσε το σύνθημα και τράβηξε την προσοχή αποδεικνύοντας ότι ένα προϊόν δε χρειάζεται να είναι χολιγουντιανό ή έστω αγγλόφωνο για να πετύχει, το Amazon, η Disney, η WarnerMedia, στρέφονται και αυτές εκτός ΗΠΑ, και έτσι οργανώνονται παραγωγές σε μέρη όπως το Μεξικό, η Γερμανία και η Ινδία.
Καθώς λοιπόν οι προτεραιότητες του Netflix αλλάζουν, ο ανταγωνισμός οδηγεί σε αύξηση και των budgets που αφορούν ξένες παραγωγές, με αποτέλεσμα οι διεθνείς τηλεοπτικοί παραγωγοί όχι μόνο να ωφελούνται οικονομικά, αλλά να πρέπει τώρα να ανταποκριθούν σε μια νέα πρόκληση: πρέπει να δημιουργήσουν περιεχόμενο που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του δικού τους, τοπικού κοινού, αλλά να είναι δελεαστικό και για το παγκοσμιοποιημένο ακροατήριο του Netflix.
Νέο διεθνές περιεχόμενο
Αυτό ίσως έχει μια ενδιαφέρουσα «παρενέργεια» στον ίδιο τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο, εκτιμούν ειδικοί. Σειρές ή ταινίες που παράγονται σε μια συγκεκριμένη χώρα, μπορούν τώρα να είναι αληθινά αυθεντικές στον τρόπο που παρουσιάζουν τη συγκεκριμένη κουλτούρα, χωρίς κλισέ ή καρικατούρες, φέρνοντας το διεθνές κοινό σε γνησιότερη επαφή με τον κόσμο. Έτσι, για παράδειγμα, με μια ιταλική παραγωγή για το Netflix, ίσως ξεπεραστεί το κλισέ του μαφιόζου, φωνακλά Ιταλού. Μόνο έτσι, εξάλλου, μπορεί μια σειρά από την Ιταλία να μην περιφρονηθεί από το ιταλικό κοινό. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας δείχνουν ότι το καταλαβαίνουν, όπως αποδεικνύει η δήλωση της Bajaria ότι «απλώς θέλουμε προγράμματα που να αντιπροσωπεύουν τον κόσμο όπως είναι. Πιστεύω ότι τα τοπικά στελέχη σε αυτές τις χώρες έχουν σημασία, να κατανοούν τη δημιουργική κοινότητα, να κατανοούν το κοινό – αυτό έχει σημασία».
Νέα πεδία
Το πεδίο της τηλεόρασης δεν είναι το μόνο που ενδιαφέρει το Netflix, ωστόσο. Πρόσφατα, οι δραστηριότητές του επεκτάθηκαν στον χώρο των podcasts, που γνωρίζουν μεγάλη άνθηση το τελευταίο διάστημα, ενώ άρχισε επίσης να διαθέτει προς πώληση προϊόντα εμπνευσμένα από τις μεγάλες του επιτυχίες, όπως το «Squid Game».
Περισσότερο ενδιαφέρον έχει, όμως, η κινητοποίησή του προς την κατεύθυνση των video games, ενός γιγαντιαίου πεδίου με τεράστιο κοινό, που ξεπερνά αυτό των πλατφορμών streaming. Μάλιστα, σε πρόσφατη επιστολή στους μετόχους του, σημειωνόταν ότι το Netflix ανταγωνίζεται και χάνει ουσιαστικά από το παιχνίδι Fortnite, όχι από το κανάλι ΗΒΟ. Έτσι, και με αργά βήματα, όπως έκανε και με τη διεθνή του ανάπτυξη στο streaming, ξεκίνησε με τα πρώτα video games στη mobile εφαρμογή του, ενώ παράλληλα προσλαμβάνει συνεχώς νέα στελέχη σε θέσεις σχετικές με τα βιντεοπαιχνίδια. Προς το παρόν αυτό που κάνει είναι να εξασφαλίζει τα δικαιώματα ή να αναθέτει τη δημιουργία mobile παιχνιδιών, συχνά βασισμένων σε πετυχημένα του franchises όπως το «Stranger Things».
Στη συνέχεια, σχεδιάζει να επεκταθεί και στη δημουργία άλλων ειδών, πρωτότυπων video games, όπως έκανε και με την παραγωγή των πρωτότυπων σειρών του και, μελλοντικά, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα νέο πεδίο, όπου αυτές οι διαφορετικές μορφές διασκέδασης, οι σειρές, οι ταινίες και τα παιχνίδια, αλληλεπιδρούν, ή το ένα συνεχίζει το άλλο.
Καθώς, επιπλέον, βελτιώνονται με τον καιρό οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, το κοινό θα δει και καλύτερες, πιο αποτελεσματικκές υπηρεσίες εξατομίκευσης και προτεινόμενων προγραμμάτων. Έτσι, το μέλλον του home entertainment αναμένεται ενδιαφέρον, με έναν συνδυασμό παγκοσμιοποίησης και αποκεντρωμένης παραγωγής – και με τον ανταγωνισμό να επεκτείνεται σε απροσδόκητα πεδία.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.