Φώτα νέον και την ημέρα! Γραφεία και καρέκλες με ροδάκια σε χρώματα γκρι και μπλε και μαύρα και στο τσακίρ κέφι, κάνα σκοτωμένο κόκκινο! Προθεσμίες, κομπιούτερ ξεχασμένα ανοιχτά το βράδυ στο εταιρικό screen saver. Καλαθάκια σκουπιδιών γεμάτα χαρτιά. Μελαγχολικά παράθυρα αλουμινίου, να κοιτούν σε διπλανούς τοίχους σε μια ευρηματική μίξη όλων των γκρι και των μπεζ, που μοιάζουν να στάζουν. Άθλιος καφές στο μικρό χώρο της κουζίνας, με το τυπωμένο Α4 κολλημένο στα πλακάκια «Παρακαλώ διατηρήστε τον χώρο καθαρό».
Απρόσωπα δωμάτια εργασίας, ίδια σ όλο τον κόσμο, σε κάθε εταιρεία, που κάποτε γίνονται χώρος για βιαστικά πάρτι γραφείου, που όλοι κοιτάνε την ώρα, να σηκωθούν να φύγουν για να επιστρέψουν στον προσωπικό τους, καπνικό κόσμο, δραπετεύοντας απ τον εταιρικό. Και όμως, αυτός ο τελευταίος, αν και μοιάζει παράδοξο, έδωσε δημιουργική έμπνευση, προκαλώντας παγκόσμια τάση, που αγκάλιασε η μόδα και το ντύσιμο γραφείο βρίσκεται παντού! Ναι, ναι! Αυτό το ντύσιμο που μοιάζει με στολή. Ταγιέρ και κοστούμια, πουκάμισα, γραβάτες, ανδρικά καλογυαλισμένα παπούτσια, γυναίκες όχι πολύ ψηλές γόβες. Λευκό, μαύρο, γκρι, καφέ, αραιά και που κάνα μπεζάκι! Και ρίγες! Σαν κατευθυντήριες γραμμές και αποτύπωση από οργανογράμματα.
Και γραμμές αυστηρές, εκτελεστικές, απρόσωπες, για ίδια σώματα! Σαν πανοπλίες να προστατεύσουν το σώμα απ τις μονομαχίες που δεν γίνονται με ξίφη και κοντάρια, αλλά με business plan και κατακτημένους στόχους!
Πολύ γραφειίλα, βρε παιδί μου, αλλά το Corpcore, εξαπλώθηκε παντού, ως μια νέα διάθεση μονιμότητας της συνηθισμένης ενδυμασίας του 8ωαρου μας.
Όταν στο γραφείο η μόδα ορίζει πως η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή
H τελευταία διαφημιστική καμπάνια της σκανδιναβικής Ganni, που τα προϊόντα της εξελίσσονται σε γυναικείο φετίχ μόδας, έχει ως κεντρικό πρόσωπο την σταρ ηθοποιό Κριστίνα Ρίτσι. Το μήνυμα είναι πως η αποτυχία δεν είναι επιλογή και η Ρίτσι φοράει ένα αυστηρό, αλλά πολυτελές και φίνο κοστούμι. Στην Prada, η καμπάνια αφορά σε γυναίκες που φεύγουν από γραφεία ή συνομιλούν σε σταθερά τηλέφωνα, αλλάζοντας το σύνηθες γυναικείο πρότυπο στην ιταλικού κολοσσού της μόδας. Η Miuccia Prada, προτείνει στους νέους και τις γυναίκες μόνο κοστούμια παντού και άνετα παπούτσια γραφείου, τα κλασσικά και χιλιοφορεμένα loafers, με την γλώσσα και τους άνετους φαρδιούς πάτους, τα οποία πειράζει σε χρώμα και εμφάνιση ώστε να δείχνουν εκσυγχρονισμένα. Ακόμη και οι κάλτσες είναι για να φορεθούν σε αίθουσες συνεδριάσεων και όχι για παράδειγμα για να πας σινεμά, φαγητό ή αθλητισμό. Οι John Lewis και Whistles υιοθετούν το Corpcore στυλ στην ραπτική τους, αλλά και οι μαζικοί ιστότοποι πώλησης ή μεταπώλησής όπως ο Depop προβάλουν είδη ένδυσης γραφείου για όλες τις ώρες. Οι πωλήσεις γιλέκων φέτος είναι 20 φορές υψηλότερες από πέρυσι, ενώ τα τζάκετ και τα παντελόνια αυξήθηκαν κατά 25%. Οι αναζητήσεις για μπλέιζερ έχουν αυξηθεί περισσότερο από 30% από τον περασμένο Ιανουάριο. Τα λευκά πουκάμισα και οι μπαλαρίνες αυξήθηκαν κατά 67% και 66% αντίστοιχα. Μερικά από αυτά τα ρούχα θα αγοραστούν για να τα φορεθούν πραγματικά στο γραφείο, αλλά τα περισσότερα θα βρεθούν σε μπαρ, ρεστοράν, πανεπιστημιακά αμφιθέατρα και πάνω από φωτοτυπικά μηχανήματα.
Τα γραφεία είναι μεγάλη μόδα για τους ποπ σταρς και την τηλεόραση
Η σπουδαιότερη σταρ της εποχής, η Τέιλορ Σουίφτ, φοράει corpcore στυλ στην σκηνή, εγκαταλείποντας τις τουαλέτες της και τα αποκαλυπτικά στραφταλιζέ σύνολα, μαζι με όλους τους χορευτές της, στην περιοδεία της με τίτλο Eras. Ο προβολέας την φωτίζει στην έναρξη, να εμφανίζεται σε μια κλασσική περιστρεφόμενη καρέκλα γραφείου. Κατά τα άλλα, μόλις ανακοινώθηκε η ημερομηνία κυκλοφορίας του 2025 για τη δεύτερη σεζόν, του βραβευμένου με Emmy, θρίλερ επιστημονικής φαντασίας και σκοτεινού εργασιακού χώρου Severance, που περιμένουμε πως και τι. Ενώ το Industry, το δράμα για τη ζωή στη φανταστική επενδυτική τράπεζα Pierpoint & Co, πρόκειται να επιστρέψει για την τρίτη του σειρά στο BBC One την 1η Οκτωβρίου! Φυσικά, το κλασσικό πλέον και αξεπέραστο «The office» έδωσε σε γραβάτες, στα κοστούμια, στα λευκά κολάρα, στις στενές μέχρι το γόνατο φούστες, ήδη, μια διάσταση περισσότερο δημοφιλή και ίσως αγαπημένη. Η ολοένα και ανερχομένη στο στερέωμα της ποπ Αγγλίδα τραγουδίστρια, τραγουδοποιός, μουσικός, ηθοποιός και χορεύτρια FKA Twigs ή Τάλια Ντμπρέτ Μπαρνέτ αποδεικνύει με το βίντεο κλιπ της, που κυκλοφόρησε μόλις αυτή την εβδομάδα, πως το γραφείο, ως σύμβολο και μέρος της ζωής είναι κάτι περισσότερο από διαφημιστική εκστρατεία της εποχής. Ένα γκρίζο γραφείο, ως περιβάλλον, είναι το σκηνικό ως εικόνα της σύγχρονης εταιρικής κουλτούρας. Τα πληκτρολόγια είναι σπασμένα, τα συρραπτικά παλιοκαιρισμένα και χαλασμένα, τα σταθερά τηλέφωνα όλο χτυπήματα και βαθουλώματα. Η καλλιτέχνιδα και οι χορευτές της κινούνται σ αυτό το ζοφερό εργασιακό περιβάλλον, ως εργατικό δυναμικό νεκροζώντανων, σα ζόμπι. Σε ομάδες, τα σώματα συστρέφονται, απλώνονται, συρρικνώνονται, κουβαριάζονται, μπλέκονται, ώστε ανταποκριθούν στις προσδοκίες του αφεντικού τους έως ότου ως ζόμπι, να αρχίσουν να τραντάζονται σαν σε κρίση, γύρω από τις περιστροφικές καρέκλες γραφείου.
Μα γιατί είναι τόσο της μόδας η «γραφειίλα»;
Η ενδυματολόγος Λόρα Σμιθ, που υπογράφει κάποιες απ τις σημαντικότερες βρετανικές τηλεοπτικές σειρές και ανάμεσα τους το περιβόητο Industry, πιστεύει ότι το Corpcore ως στιλ, γνωρίζει δόξες, γιατί «οι χώροι γραφείων αλλάζουν και ο τρόπος που αλληλοεπιδρούμε μαζί τους αλλάζει. Μετα την πανδημία, οι κλήσεις zoom για συσκέψεις, είναι παράθυρα από τον χώρο εργασίας σε οικιακούς χώρους που σημαίνει ότι οι άνθρωποι πρέπει να ταιριάζουν εκεί με αυτό που φοράνε». Για την ενδυματολόγο το «το τεχνολογικό γιλέκο και οι γιακάδες είναι απλώς απαραίτητα». Η διάσημη στυλίστρια Μπρόουντμπεντ λέει ότι «το Corpcore είναι ένα απίστευτα άνετο στυλ ντυσίματος, με αριστοκρατική αισθητική που σε κάνει να φαίνεσαι ακριβός, επιτυχημένος, γεμάτος αυτοπεποίθηση και συνδυάζεται με ευκολία». Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η εταιρικής κουλτούρας βρίσκεται σε τροχιά αλλαγής. Η εξιδανίκευση του γραφείου, ως τρόπου ζωής, ντυσίματος, έκφρασης και δημιουργίας, γινεται όταν τα πραγματικά εταιρικά γραφεία είναι, ακόμα, σε μεγάλο βαθμό άδεια. Εταιρείες μετακινήθηκαν σε μικρότερα κτήρια, καταστήματα τροφίμων, ποτών, καφέδων στα κλασσικά εταιρικά κέντρα, έκλεισαν και οι άνθρωποι μοιάζουν να συνήθισαν να δουλεύουν απ το σπίτι. Παρατηρείται ακόμα μια χαλαρότητα, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου έως και οι νοσηλευτές πάνε για 2 μόλις μέρες την εβδομάδα στις μονάδες τους, στην σποραδική παρουσία στο γραφείο.
Παρ όλα αυτά, όλο και περισσότεροι εταιρικοί κολοσσοί, όπως η Amazon ζητάνε από τους υπαλλήλους να επιστρέψουν στην πενθήμερη εργασία. Ίσως μόνο τότε, να ξεπεραστεί αυτή η μόδα υπενθύμισης του γραφείου και του τρόπου ζωής και εμφάνισης εκεί, από νοσταλγία! Θα δείξει…
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.