The art of fashion! Couture και δημιουργία! Μόδα! Το μέρος όπου δεν υπάρχουν όρια, εκεί που μπορείς να πειραματιστείς με κάθε είδους τεχνική και ύφασμα, όπως η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior, Maria Grazia Chiuri.
Και σχήματα, φόρμες, χρώματα, υφές, υφάσματα και θροΐσματα. Και αρώματα μεθυστικά, σε μπουκαλάκια σαν γεμάτα ελιξίριο και άνοιξη και καλοκαίρι και λουλούδια και κήποι μετά τη φθινοπωρινή βροχή. Ικανοποιημένες αισθήσεις. Και κουλτούρα, πολιτισμός, παιχνιδίσματα, πρωτοπορία, τέχνη, εκεί που κανόνες δεν υπάρχουν και κάθε ένδυμα λέει μια ιστορία, συνήθως του ανθρώπου που το φορά, αλλά μπορεί και πολλών περισσότερων. Μα όσο και αν λατρεύουμε την ύπαρξη της, αυτην, την πολυτελειας, την ακριβή, την Παριζιάνικη και Μιλανεζικη, την απαγορευτική σε πολλές περιπτώσεις, μόδα, δεν την φοράμε πια. Σαν σε εποχές που το περιβάλλον, το κλίμα, η ρύπανση της, η υπερβολικά ακριβή τιμή της, να μας κάνει ακόμα και να την περιφρονούμε, κάποιες στιγμές, όσο και αν τη λαχταρούμε! Η βιομηχανία πολυτελείας της μόδας, διαμάντι λαμπερό, κάποτε, της ευρωπαϊκής οικονομίας, αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες και τις πλάτες των νεαρών γυναικών που γυρίζουν επιδεκτικά διότι η βιωσιμότητα των ρούχων και οι φτηνές τιμές, τις νοιάζουν πιο πολύ. Και αν θέλουν κάτι φίνο και ιδιαίτερο, θα το ψάξουν στα vintagάδικa, πιο οικονομικό, φορεμένο και απενοχοποιημένα διαχρονικό. Μοιάζουν, όμως, να είναι πολλαπλές και αλληλένδετες οι δύσκολες της μόδας. Το αυξανόμενο κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και πρώτων υλών λόγω των διεθνών συγκρούσεων, έχουν εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των οίκων, που είναι, πια, προσβάσιμοι μόνο στην ελίτ των υπερπλούσιων, με αποτέλεσμα τα έσοδά τους να είναι σε ελεύθερη πτώση. Τσάντες όλο εξαίσια ραφιναρίσματα, με λεπτομέρειες ως έργα τέχνης αξίας άνω των 3.000 δολαρίων και κασμιρένια σακάκια, ζεστά μα ανάλαφρα, σαν αγκαλιά χρωμάτων, άνω των 4.000 δολαρίων, δεν πουλιούνται καθόλου, μένουν στα αζήτητα, αφόρετα και περιφρονημένα, πιο αδειανά από ζωντάνια, που απογυμνώνει από κάθε αίγλη και γοητεία.
Τα δύο τελευταία χρόνια οι τιμές όλο και αυξάνονταν, φτάνοντας για κάποιες πολυτελείς τσάντες στις ίδιες τιμές με ένα διαμέρισμα. Και μπορεί οι συνθήκες να βελτιώθηκαν στις αρχές του 2023 μετά το τέλος της πανδημίας, με την βιομηχανία της μόδας να ζει στιγμές μεγάλης χρηματιστηριακής έκρηξης, μα από τον περασμένο Μάρτιο, οι μετοχές των διάσημων οίκων έχουν καταγράψει μεγάλη υποχώρηση. Οι οίκοι Chanel, Prada και Dior αυξήσαν τις τιμές τους, κατά 50% από το 2020 έως το 2023. Οι καταναλωτές σταμάτησαν, αποθαρρημένα, να κοιτούν ακόμα και τις βιτρίνες. Σύμφωνα με στοιχεία της Citi, οι δαπάνες στις ΗΠΑ για προϊόντα πολυτελείας μειώθηκαν κατά 6% τον Νοέμβριο του 2024. Μετά τις προεδρικές εκλογές οι Αμερικάνοι και οι Αμερικανίδες δεν ψωνίζουν είδη πολυτελειας, είτε επειδή έχουν πράγματι επηρεασθεί, είτε επειδή νιώθουν ενοχές για την ανεργία και τον πληθωρισμό. Οι πωλήσεις πολυτελών ειδών αναμένεται να παραμείνουν στάσιμες και κατά την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με την Bain. Η ζήτηση στην Κίνα, που στάθηκε μεγάλη και αχόρταγη αγορά, μειώθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης στα ακίνητα και της ανεργίας στους νέους. Η αλυσίδα παραγωγής της βιομηχανίας της μόδας βρίσκεται παντού σε κρίση. Από τη Γαλλία ως την Τουρκία, περισσότερες από 15.000 εταιρείες μόδας «κατέβασαν τα ρολά τους» τους τελευταίους επτά μήνες, όπως αναφέρει η Pambianco. Η Kering , ο γίγαντας πίσω από την φημισμένη Gucci, είδε το 2024 τη μετοχή να πέφτει κατακόρυφα κατά 42%. Η κλασσατα σνομπ Burberry με τα αφοπλιστικά καρό της, είδε την αξία της να πέφτει κατά 57%, χάνοντας τη θέση της ανάμεσα στις 100 κορυφαίες εταιρείες στο City του Λονδίνου. Ο τόσο κομψός οίκος Hugo Boss, που κάποτε ο ομώνυμος ναζί ιδρυτής του , σχεδίασε και παρήγε τις στολές, τις μπότες, τα πηλήκια των SS, της Βέρμαχτ και των Waffen-SS έχει χάσει το 44% της αξίας του και ο οίκος Christian Dior το 18%. Η υπεροπτικά υπέροχη γαλλική LVMH, μητρική εταιρεία μεταξύ άλλων της Louis Vuitton, Sephora, Tiffany’s, είδε επίσης εφέτος τις μετοχές της να υποχωρούν κατά 18%, μέχρι στιγμής. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μπερνάρ Αρνό, απ τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο όλο, δήλωσε πως έρχονται «περίπλοκα τρίμηνα». Ακόμη και η αγορά πολυτελών ρολογιών, που είναι για τους άνδρες η αποδεκτή έκφραση της ματαιοδοξίας τους, περνά κρίση, με τις πωλήσεις στα Rolex και Patek Philippe να έχουν πέσει κατακόρυφα. Οι οικονομικοί αναλυτές αναμένουν ότι το πλήγμα θα είναι μεγαλύτερο, πιο οδυνηρό και σκληρότερο από ό,τι αναμενόταν αρχικά.
Και έτσι οι μεγάλοι οίκοι μόδας, θυμήθηκαν ξανά την μεσαία τάξη! Οι διάσημοι σχεδιαστές διευρύνουν τις συλλογές τους και εστιάζουν τη δημιουργικότητα τους, σε πιο οικονομικά αντικείμενα όπως κασκόλ, ζώνες, πορτοφόλια, σημειωματάρια με το λογότυπό τους, θήκες για κάρτες, βραχιόλια και είδη σπιτιού σε τιμές κάτω των 500 δολάρια. Ίσως η μεσαία τάξη που επιθυμεί κάποιο είδος πολυτελειας, να ενδιαφερθεί, μα και πάλι τα είδη αυτά, αφήνουν μικρό περιθώριο κέρδους στις εταιρείες. Μα η μόδα συνεχίζει να υπάρχει και ας μην είναι πολυτελειας και υψηλών δημιουργών τέχνη. Φτάνει απ το δρόμο και περπατά στην καθημερινότητα, μέσα από ένα χρωματιστό παιχνιδιάρικο φουλάρι, ή ένα κατακόκκινο κραγιόν ή μια καρφίτσα σε ένα βαρετό σκουφί.
Η μόδα τρέχει. Παίρνει λεωφορείο. Πάει σχολείο ή στη δουλειά. Υπολογίζει τα υλικά της να είναι βιώσιμα και να μην έχει φτιαχτεί από εκμετάλλευση. Αυτοσχεδιάζει τα απλά και τα οικονομικά και δημιουργεί, άλλο, άνετο, βολικό προσωπικό στιλ. Έχει διαφορετικότητα, body positivity, κοινωνικότητα, ευαισθησία και οικολογική συνείδηση. Είναι εκεί έξω…
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.