Πριν από λίγο καιρό σε έναν αρκετά κλειστό κύκλο ανθρώπων, υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς λιανικής στο χώρο της ένδυσης παραδεχόταν ευθαρσώς ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό αποζητά καλής ποιότητας προϊόντα και σε καλή σχέση τιμής. Ένα ακόμη στοιχείο είναι επίσης το γεγονός ότι η Zara τα τελευταία χρόνια – αλλά και η H&M – σε ένα βαθμό, έχουν δημιουργήσει συλλογές που ανταποκρίνονται σε πιο απαιτητικό κοινό μέσα από συνεργασίες που έχουν πραγματοποιήσει με γνωστούς σχεδιαστές μόδας ή οίκους μόδας παγκοσμίου βεληνεκούς.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της συνεργασίας κατά τη φετινή σεζόν της Zara με την γνωστή εταιρεία Nanushka που εδρεύει στη Βουδαπέστη, παρουσιάζοντας εκτός αυτής κορυφαίες συνεργασίες που τοποθετούν τον γίγαντα της fast-fashion λιανικής σε ένα πιο εξελιγμένο μοντέλο και την οδηγούν στα επόμενά της βήματα. Προηγούμενες συνεργασίες φέτος είδαν το λανσάρισμα μιας capsuleσυλλογής σχεδιασμένης από τον πρώην δημιουργικό διευθυντή του οίκου Yves Saint Laurent Stefano Pilati, καθώς και μιας περιορισμένης εορταστικής συλλογής που σχεδιάστηκε από κοινού με το supermodel KateMoss.
Αλλά και επιμέρους ισχυρά brands διατηρούν επί σειρά ετών συνεργασίες με διάσημους σχεδιαστές. Παραδείγματα αποτελούν η Adidas που στις γυναικείες συλλογές παπουτσιών και ρούχων συνεργάζεται σταθερά με τη Stella MCartney αλλά και στην ανδρική ένδυση και παπούτσια με τον Yoshi Yamamoto, έχοντας συστήσει τα τελευταία χρόνια τη σειρά «Υ3». Δεν είναι τυχαίο μάλιστα το γεγονός ότι τα Attica, θα έχουν από το φθινόπωρο του 2025 στα ράφια τους τα προϊόντα «Υ3», στοχεύοντας στο fashion νεανικό κοινό που δίνει σημασία στην διαφορετικότητα των ρούχων που φοράει, επιλέγοντας πιο ακριβά μεν προϊόντα, αλλά λιγότερο μαζικά, όσο αυτό μπορεί να είναι εφικτό τη σημερινή εποχή.
Ενδιαφέρουσα είναι επίσης η συνεργασία της Nike με τον οίκο Jacquemus για τη δημιουργία προϊόντων με τη σφραγίδα και των δύο. Αλλά και αυτή της εταιρείας ενδυμάτων North Face με τον Βρετανο-Νιγηριανό σχεδιαστή Yinka Ilori, βάζοντας χρώμα και γεωμετρικά σχήματα στα αδιάβροχα μπουφάν και τα ρούχα της μάρκας, γεγονός που κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς τα κατέστησε περιζήτητα.
Η δεύτερη καλύτερη αγορά για τη Zara
Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι η Ελλάδα αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη αγορά σε επίπεδο κατά κεφαλήν κατανάλωσης μετά την χώρα προέλευσης, Ισπανία, για τη Zara. Αποδεικνύοντας αυτό που σας προανέφερα. Ότι οι Έλληνες αναζητούν το κάτι παραπάνω και ενδιαφέρονται – κυρίως οι millennials και οι Gen Zeders – για το κάτι παραπάνω και διαφορετικό στην εμφάνισή τους.
Από την άλλη η είσοδος των «φθηνών» αλυσίδων τα τελευταία τρία χρόνια όπως η LC Walkiki, η Pepco, η Sinsay που επιδιώκουν να «πιάσουν» τους καταναλωτές με χαμηλό προϋπολογισμό που επιθυμούν να αγοράσουν κάτι οικονομικό και «γρήγορο». Θα έχει όμως ενδιαφέρον να δούμε ποια θα είναι η εξέλιξη των συγκεκριμένων αλυσίδων τα επόμενα χρόνια. Η πραγματικότητα των οικονομικών τους δεδομένων δείχνει έως τώρα ζημίες 2,13 εκατομμυρίων ευρώ για την Pepco στον ισολογισμό του 2023, ζημίες 516 χιλιάδες ευρώ για την τουρκική LC Walkiki καθώς και ζημίες 561 χιλιάδες ευρώ για την LPP στην Ελλάδα που βρίσκεται πίσω από το brand Sinsay, πολωνικής προέλευσης όπως και η Pepco.
Οι Gen Zeders και τα social media
Καθοριστικό ρόλο βέβαια σε όλα τα παραπάνω διαδραματίζουν και οι τάσεις που διαμορφώνονται στα socialmedia. Όπου για παράδειγμα οι Gen Zeders είναι ίσως από τους πιο επιδραστικούς καταναλωτές που αναδεικνύονται τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως τους περισσότερους νέους 13-22 ετών να διαμορφώνουν ένα πολύ συγκεκριμένο αισθητικό προφίλ που δεν αποχωρίζονται, κυριαρχεί στο Instagram και το Tik Tok και συνήθως περιλαμβάνει ακριβά προϊόντα.
Η Gen Z αποτελεί τη μεγαλύτερη πληθυσμιακά γενιά στον κόσμο αυτή τη στιγμή, η οποία θα καταλάβει το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού μέχρι το 2025, παίρνοντας τα ηνία της παγκόσμιας οικονομίας από τις προηγούμενες γενιές. Είναι εξόχως ενδεικτικό ότι οι εκπρόσωποι της γενιάς Gen Z αφήνουν τη δική τους σφραγίδα στην κοινωνία. Διατηρώντας πολύ στενή σχέση με τα social media αλλά και με την αισθητική την οποία ακολουθούν και τους χαρακτηρίζει. Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου 8 στους 10 καταναλωτές αυτής της γενιάς κάνουν αγορά μόνο από το διαδίκτυο και ακολουθούν ένα πρότυπο ζωής που συνδέεται άρρηκτα με τα πρότυπα που λαμβάνουν από τα κοινωνικά μέσα «συναναστροφής» και δικτύωσης.
Από την άλλη, αλυσίδες όπως οι Pepco, Sinsay, LC Walkiki έχουν το δικό τους αποτύπωμα στην αγορά. Το κατά πόσο αυτό – και ειδικά στην Ελλάδα για την οποία μιλάμε – θα μπορούσε τα επόμενα χρόνια να ενισχυθεί, είναι κάτι που θα κριθεί προσεχώς. Το βέβαιο είναι ότι οι συγκεκριμένες αλυσίδες δεν έχουν ισχυρό socialμιντιακό αποτύπωμα όσο άλλες μεγάλες μάρκες και προϊόντα με τη σφραγίδια διάσημων σχεδιαστών. Γεγονός που σε ένα βαθμό ίσως να επηρεάζει την απόδοσή τους στην εγχώρια αγορά και όχι μόνο.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.