Πάνω απ τους λόφους του Λος Αντζελες, στον μόνιμα αίθριο ουρανό της Καλιφόρνια, υψώνονται 45 μέτρα ψηλά τα εννέα φωτεινά γράμματα που συμβολίζουν την φανταστική πατρίδα του ονείρου, της ομορφιάς, της γοητείας, της λάμψης και του θεάματος: “HOLLYWOOD”!
Γύρω στα 10 εκατομμύρια επισκέπτες, συγκεντρώνονται στο Griffith Park, κάθε χρόνο, για να θαυμάσουν το σχεδόν ιερό σύμβολο, που φυλά την πόλη απ το κακό της πεζότητας και της απλότητας. Για τους επίδοξους σταρ που ονειρεύονται να κατακτήσουν το μεγάλο, το σπουδαίο, την αθανασία του φιλμ, την μορφή τους σε μέγεθος τεράστιας οθόνης, είναι κάτι πολύ περισσότερο: μια υπενθύμιση στο μεγαλειώδες παρελθόν και ένα βλέμμα ελπίδα στο δικό τους λαμπερό μέλλοντος. Στην αρχή, το 1923 ήταν μια επιβλητική διαφήμιση ακινήτων για την αναπτυσσόμενη περιοχή και έγραφε HOLLYWODDLAND, που στέκονταν φαντασμαγορικά μες στη σκοτεινιά με τους 4.000 λαμπτήρες της για να αναβοσβήνει σε τρία τμήματα: “HOLLY”, “WOOD” και “LAND! Το τελευταίο θα φύγει και θα μείνει η ονομασία που ταυτίστηκε με το σινεμά, τη μαγεία, το υλικό ονείρων από σελιλιόϊντ. 1920 – 1950 η Χρυσή Εποχή του Χόλυγουντ! Πέντε κινηματογραφικά στούντιο κυβερνούν όλο το Λος Αντζελες, που όσο πάει μεγαλώνει, απλώνεται, ακριβαίνει και γίνεται συνώνυμο της χλιδής, της δόξας και της φήμης, της πολυτέλειας και του απλησίαστου κόσμου των εξωγήινων σταρ. MGM, Paramount Pictures, 20th Century Fox , Warner Bros και RKO. Κυριαρχούν στην παραγωγή, ελέγχοντας κάθε πτυχή της, ενώ κάνουν και τη διανομή. Φυσικά δημιουργούν σκηνοθέτες, σκηνογράφους, τεχνικούς και πανέμορφων πλασμάτων που γεμίζουν τη μεγάλη οθόνη και στοιχειώνουν τους θεατές σ όλο το πλανήτη, ως πρωταγωνιστές ονείρων, αισθητικής, μόδας, ιδεών, σεξουαλικότητας.
Μέρλιν, Βίβιαν Λι, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Κλαρκ Γκέιμπλ, Ερολ Φλιν, Μπράντο, Τζέιμς Ντιν, Άβα Γκάρντνερ, Φρανκ Σινάτρα και άλλοι πολλοί. Μετα έρχεται η εποχή των αντιστάρ, αλλά το Χόλιγουν παραμένει κραταιό και παντοδύναμο. Αλ Πατσίνο, Ντάστιν Χόφμαν, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Φαίη Ντάναγουεϊ, Μέριλ Στριπ, Ντάνιελ Ντέι Λιούις και μετά Κλούνεϊ, Μπραντ Πιτ, Ντι Κάπριο, Πφάιπφερ, Σον Πεν, οι Φοίνιξ, η Κέιτ Μπλάνσετ… Και μετά σκάνδαλα και Me too και πλατφόρμες όπως τα Netflix, Apple, HBO, Disney. Το παιχνίδι άλλαξε γήπεδο και σταρ πια είναι οι Καρντάσιαν. Στο σινεμά, πάνε όσοι αγαπούνε να βλέπουν ταινίες για σούπερ ήρωες με λίκρα εφαρμοστά κολάν, φουσκωτούς μύες και Μarvel παραγωγές, που το καλό νικά πάντα μετα από πολλές ενέσεις για γράμμωση. Τα γράμματα στη πινακίδα του Χόλυγουντ, σα να απόκτησαν ρωγμές παλιοκαιρισμένης χρήσης και τα λαμπιόνια, καμένα να μη λειτουργούν.
Σύμφωνα µε το BBC µπορεί να γίνονται νέες παραγωγές, αλλά έχουν πέσει περισσότερο από 40% σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Την ίδια στιγμή, οι σταρ του Χόλυγουντ, δυσκολεύονται να βρουν δουλειά αν δεν δε ντυθούν με κολάν, δεν αποκτήσουν υπερδυνάμεις και δε σπεύσουν να υπογράψουν για κάποιο ρόλο υπερήρωα στη Marvel. Το Economist σε μεγάλο άρθρο του αποκαλύπτει πώς η Paramount παραπαίει και πως το εκατό ετών, αχανές κινηματογραφικό πλατό της, στη Λεωφόρο Μέλροουζ, το τελευταίο που εξακολουθεί να εδρεύει στο κεντρικό Χόλυγουντ, πωλείται. Η βασική μέτοχος της Paramount, η Σάρι Ρέντστοουν, αναζητά αγοραστή για την ισχνή, πάλε ποτέ, αυτοκρατορία που κληρονόμησε από τον πατέρα της Σάμνερ. Εδώ και έξι μήνες κάποιοι ενδιαφερόμενοι κάνουν κρούσεις μα τελικά, δεν ενδιαφέρονται. Όλο αυτό δείχνει την πραγματικότητα του ότι η βαριά βιομηχανία του θεάματος, το παντοδύναμο αφεντικό των ονείρων και -γιατί όχι;- των μαζικών φαντασιώσεων, τελειώνει αργά και οδυνηρά. Οι εισπράξεις είναι όλο και χαμηλότερες.
«O πυρετός συγχωνεύσεων και εξαγορών πλανάται στον αέρα στο Χόλυγουντ», λέει ο Ρόμπερτ Φίσμαν της MoffettNathanson, μιας εταιρείας αναλυτών. «Υπάρχουν πολλοί παίκτες. Υπάρχουν πολλοί παίκτες που χάνουν πολλά χρήματα», έχει πολλές φορές τονίσει ο Ντέιβιντ Ζάσλαβ, επικεφαλής της Warner Bros Discovery (wbd), που επίσης αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα επιβίωσης, θεωρώντας πως ίσως να αποτελεί λύση, να ενωθούν τα στούντιο που κάποτε ανταγωνίζονταν σκληρά. Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος δηλωμένα σιχαίνεται το Χόλυγουντ και τους σταρς, κάνει ακόμα πιο σύνθετο το πρόβλημα. Ήταν η δική του κυβέρνησή που ενέκρινε την εξαγορά της 21st Century Fox από την Disney ύψους 71 δισ. δολαρίων, ενώ προσπάθησε όμως να σταματήσει την αγορά της Time Warner από την at&t, χωρίς επιτυχία, μιας και αντιπαθεί το ειδησεογραφικό CNN που ανήκει στην Warner. Αναμένεται πως θα κάνει ό,τι μπορεί για να δυσκολέψει την Comcast να προχωρήσει σε συμφωνίες για το κανάλι MSNBC, το οποίο ο επίσης ο Τραμπ απεχθάνεται.
Όμως και οι πλατφόρμες, το streaming για τους μυημένους στην ορολογία, δεν πάει καλά μετα το τέλος της πανδημίας και δεν βοηθά πια τις μεγάλες εταιρείες κινηματογραφικής παραγωγής, εξακολουθώντας να είναι ζημιογόνο. Τα στούντιο προσπαθούν να βρουν τρόπους για να είναι κερδοφόρα σε έναν νέο κόσμο, µε διαφορετικές απαιτήσεις. Για µια δεκαετία τουλάχιστον, οι επιχειρήσεις ανθούσαν, ξανά, στο Λος Αντζελες, µε τα κινηματογραφικά στούντιο να πασχίζουν να προλάβουν τις προθεσμίες. Όλα τελείωσαν τον Μάιο του 2023, όταν οι σεναριογράφοι του Χόλυγουντ αποφάσισαν να κατεβούν σε απεργία. Ήταν η πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1960 που ένωσαν τις δυνάμεις τους σεναριογράφοι και ηθοποιοί. Η παραγωγή σταμάτησε. Και δεν ανέκαμψε ακόμα. Αρκετές ταινίες ακυρώθηκαν, οι θέσεις εργασίας είναι όλο και λιγότερες, γίνονται απολύσεις σε πολλά στούντιο. Από τις ζημιογόνες πλατφόρμες μόνο το Netflix, σώζεται με 270 εκατ. συνδρομητές παγκοσμίως. Αλλά και εκεί προτιμούν να δουν καλό – γυρισμένα, ομολογουμένως, ριάλιτι με ραντεβού στα τυφλά, ή ντοκιμαντέρ για δολοφόνους, παρά μια υπερπαραγωγή ταινία σα το Μαέστρο, για τη ζωή του Λέοναρντ Μπερνστάιν, από και με τον Μπράντλεϊ Κούπερ!
Η βιομηχανία του σινεμά συνεισφέρει µε 115.000.000.000 δολάρια ετησίως στην αμερικανική οικονομία και απασχολεί περισσότερα από 681.000 άτοµα. Οι σταρ του Χόλυγουντ, ηθοποιοί και σεναριογράφοι, ζούνε πια με την ανάσα της Τεχνητής Νοημοσύνης, στο σβέρκο τους. Στις τόσο πρόσφατες αμερικανικές εκλογές, το ότι οι σταρ της εποχής, σε έναν κόσμο που λατρεύει να τους αποκαθηλώνει, έσπευσαν να δηλώσουν υποστήριξη στην Κάμαλα Χάρις, θεωρήθηκε ένα στοιχείο που μέτρησε κατά της.
Το τεράστιο κοινό λατρεύει να τους χαζεύει ακόμα στα social media και στα σάιτ, αδυνατεί να καταλάβει τι το νοιάζει αν ο Κλούνεϊ στηρίζει την Χάρις. Οι εποχές που το «happy birthday mister president» της κυριολεκτικά γυμνά αστραφτερής Μέρλιν Μονρόε έγινε διαχρονικό σκάνδαλο και εμβληματική στιγμή, είναι πολύ μακρινό, ασπρόμαυρο, ξεπερασμένο παρελθόν, σαν επαναλαμβανόμενο όνειρο, που δε θα ξαναδούμε ποτέ πια.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.