14 Νοέ 2024
READING

Η Apple πήρε και Όσκαρ: τι σημαίνει η ιστορική νίκη για το μέλλον της βιομηχανίας διασκέδασης

6 MIN READ

Η Apple πήρε και Όσκαρ: τι σημαίνει η ιστορική νίκη για το μέλλον της βιομηχανίας διασκέδασης

Η Apple πήρε και Όσκαρ: τι σημαίνει η ιστορική νίκη για το μέλλον της βιομηχανίας διασκέδασης

Στη φετινή απονομή των βραβείων Όσκαρ γράφτηκε ιστορία στον κόσμο του κινηματογράφου – όχι όμως με το χαστούκι του Will Smith. Η βράβευση της ταινίας «CODA» στην κορυφαία κατηγορία, εκείνη της καλύτερης ταινίας, σήμανε και την πρώτη φορά που η ταινία μιας πλατφόρμας streaming, της Apple TV+, στην προκειμένη περίπτωση, κερδίζει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Στην ταινία απονεμήθηκαν άλλα δύο Όσκαρ, εκείνο του Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Troy Kotsur, που μάλιστα είναι και ο πρώτος άνδρας κωφός ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ ερμηνείας, και άλλο ένα για το σενάριο που διασκεύασε η σκηνοθέτρια του φιλμ, Siân Heder.

Η ταινία της Apple Original Films κατάφερε να κερδίσει έναν μεγάλο αντίπαλο, το «The Power of the Dog» του Netflix, γεγονός που καθιστά αυτήν τη νίκη σημαντική σε πολλά επίπεδα. Γιατί το Netflix, που για αυτήν την ταινία είχε 12 υποψηφιότητες, από τις 27 συνολικά, προσπαθεί εδώ και χρόνια να εδραιώσει τη θέση του στο Χόλιγουντ, επενδύοντας σημαντικά και σε δικές του παραγωγές με κορυφαία ονόματα, όπως πριν δύο χρόνια έκανε με τον «Ιρλανδό» του Martin Scorsese – και πράγματι κερδίζοντας αρκετά Όσκαρ στην πορεία· πέρυσι, για παράδειγμα, κέρδισε 7 χρυσά αγαλματίδια. Κανένα όμως δεν ήταν το πολυπόθητο της Καλύτερης Ταινίας.

Φέτος, με 27 συνολικά υποψηφιότητες, κατάφερε να αποσπάσει μόνο ένα βραβείο, για τη σκηνοθεσία της Jane Campion στο «The Power of the Dog». Η Apple, από την άλλη, ήρθε με έξι υποψηφιότητες, κέρδισε τις τρεις από αυτές, που τις απέδωσαν τα πρώτα της Όσκαρ, ένα από τα οποία ήταν εκείνο της καλύτερης ταινίας, που μάλιστα αφορά ένα φιλμ που αγόρασε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance.

Η Apple ξόδεψε περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει την ταινία, την οποία έδειξε στους συνδρομητές της πέρυσι τον Αύγουστο, και άλλα 10 εκατομμύρια για την καμπάνια της για τα Όσκαρ, ένα ποσό που υπερβαίνει το σύνολο του κόστους παραγωγής του ίδιου του φιλμ.

Από τη μία λοιπόν βλέπουμε την Apple να δείχνει ότι ενδιαφέρεται για τη δόξα και το ποιοτικό περιεχόμενο, όπως και το Netflix, στοιχειοθετώντας μια ξεκάθαρη τάση για τον τρόπο με τον οποίο οι μεγάλες πλατφόρμες streaming αντιμετωπίζουν και χειρίζονται το content που θέλουν να προσφέρουν στους πελάτες τους· από την άλλη, είναι σαν να σπάει επιτέλους ένα άβατο στο Χόλιγουντ, εκείνο της δόξας του Όσκαρ «Καλύτερης Ταινίας», που μέχρι τώρα η Ακαδημία κρατούσε μόνο για ταινίες βγαλμένες από κάποιο παραδοσιακό κινηματογραφικό στούντιο, φτιαγμένες για να παιχτούν στις σκοτεινές αίθουσες, και όχι στις οθόνες των σπιτιών, χάρη σε μια συνδρομή και μερικά κλικ.

Διαβάστε ακόμα: Netflix, Disney ή Apple; Θα έχει νικητή ο παγκόσμιος πόλεμος του streaming;

Γιατί, πράγματι, υπήρχε αυτό το άβατο στο Χόλιγουντ – και αν οχι άβατο, τουλάχιστον μια δόση σνομπισμού από τους παραδοσιακούς κινηματογραφιστές. Για παράδειγμα, ο Steven Spielberg, του οποίου το «West Side Story» ήταν υποψήφιο για επτά βραβεία αλλά δεν πήρε κανένα, έχει πει ξεκάθαρα ότι το Netflix δε θα πρέπει να δικαιούται να μπαίνει στα Όσκαρ. Το 2019, άνθρωποι του χώρου δήλωναν ότι η ψήφος σε ταινία του Netflix ισοδυναμεί με ψήφο υπέρ της δολοφονίας του κινηματογράφου από την τηλεόραση. Ο βασικός δηλαδή λόγος για τον οποίο πολλοί δεν ένιωθαν έτοιμοι να καλωσορίσουν σε αυτόν τον θεσμό ταινίες από το Netflix και το Amazon – η Apple μπήκε μόλις το 2019 στο παιχνίδι – ήταν επειδή πίστευαν ότι οι πλατφόρμες streaming πλήττουν τη βιομηχανία του κινηματογράφου, κρατώντας το κοινό στο σαλόνι του, μπροστά στην τηλεόρασή του, και μακριά από τις κινηματογραφικές αίθουσες.

Καθώς το Netflix και το Amazon είχαν ήδη κερδίσει αρκετά Όσκαρ, φαινόταν ότι και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας ήταν απλώς θέμα χρόνου, ότι οι πλατφόρμες streaming ήρθαν για να μείνουν στη βιομηχανία και ότι το ζήτημα ήταν μόνο να δούμε με ποιον τρόπο, ποιος και με τι είδους ταινία θα κέρδιζε το πρώτο τέτοιο βραβείο.

Μετά από όλη αυτήν τη προσπάθεια και παρουσία των Netflix και Amazon, η φετινή νίκη της Apple φαντάζει ακόμα πιο εντυπωσιακή, δεδομένου μάλιστα ότι έγινε με μια μικρή, φεστιβαλική ταινία, και όχι με μια μεγάλη πολυδιαφημισμένη παραγωγή. Βέβαια, είναι και οι συνθήκες διαφορετικές τώρα, καθώς με τις αναβολές σε πρεμιέρες και τα λιγοστά blockbusters λόγω της πανδημίας, και οι μικρότερες ταινίες μπορούν να κάνουν μεγαλύτερη αίσθηση· ωστόσο, θα έμοιαζε περισσότερο «χολιγουντιανός» τρόπος, όταν πρόκειται για μια φεστιβαλική ταινία, να επιλεχθεί μία φερμένη στις αίθουσες από κάποιο μικρότερο, σινεφιλικό στούντιο, παρά από μια πλατφόρμα streaming.

Διαβάστε ακόμα: Γιατί το Amazon αγόρασε το κινηματογραφικό στούντιο MGM

Ο αντίκτυπος από αυτήν τη νίκη της Apple αναμένεται να έχει διάρκεια τόσο στο Χόλιγουντ, την ίδια τη βιομηχανία του κινηματογράφου, δηλαδή, όσο και στις αποφάσεις και τη στρατηγική των μεγάλων εταιρειών streaming. Αφενός τώρα φαίνεται ότι, επιτέλους για τις πλατφόρμες, όλα είναι πιθανά, μιας και η Ακαδημία κερδήθηκε, αφετέρου το είδος της ταινίας που διακρίθηκε αποδεικνύει ότι ξεπεράσαμε πλέον την εποχή που ο (δυτικός και αγγλόφωνος) κινηματογράφος απαιτούσε να  στεφθεί μια ταινία που μπορεί να ευνοήσουν οι κριτικοί και να αποθεώσει το κοινό, όπως, για παράδειγμα, ο «Τιτανικός» ή το «Forrest Gump» και ανάλογες ταινίες των ‘90s.

Επιπλέον, για το κοινό αυτή η νίκη σημαίνει ότι για τις καλύτερες καινούριες ταινίες δε χρειάζεται να πάει στον κινηματογράφο, αφού μπορεί αυτή η ταινία να έχει κάνει πρεμιέρα στην οθόνη του, ως παραγωγή της συνδρομητικής υπηρεσίας που πληρώνει. Αλλάζουν λοιπόν και τα μοντέλα διανομής των καλών ταινιών πλέον, αλλά και ο τρόπος που αντιμετωπίζονται από κοινό, κριτικούς και επαγγελματίες του κινηματογράφου. Είναι σαν να αλλάζει ο ίδιος ο ορισμός της ταινίας, το ίδιο το concept της κινηματογραφικής εμπειρίας, σχολιάζει το Wired, που επισημαίνει και μια άλλη πτυχή αυτής της μετάβασης: οι πλατφόρμες streaming μεταβάλλουν τις δυνατότητες, διευρύνουν τη δεξαμενή των υποψηφίων για κινηματογραφική δόξα, καθώς Netflix, Amazon και τώρα Apple, έχουν τη δυνατότητα να ρισκάρουν με ένα πιο πλούσιο και ποικιλόμορφο περιεχόμενο. Εξάλλου, δεν τους αφορούν τα εισιτήρια που θα κοπούν, αλλά οι συνδρομητές τους, που ήδη πληρώνουν.

Διαβάστε ακόμα: Η εξέλιξη του AppleTV+ και η αγορά των υπηρεσιών

Όσο για την ίδια την Apple, η νίκη του «CODA» μπορεί να σημάνει αύξηση των συνδρομητών στην πλατφόρμα streaming της μέχρι και κατά δέκα εκατομμύρια, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, να μετατρέψει κάποιους χρήστες συσκευών της σε συνδρομητές αλλά, κυρίως, να ενισχύσει την εκτίμηση που τρέφει για αυτήν το κοινό της και να αποκτήσει λίγη παραπάνω δόξα. Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν λίγο καιρό, ο Tim Cook, ο CEO της Apple, είχε δηλώσει ότι, όσον αφορά τις υπηρεσίες streaming της, η εταιρεία δίνει προτεραιότητα στο prestige και όχι στα κέρδη και ότι δεν κάνει επιλογές με καθαρά οικονομικά κριτήρια, όταν πρόκειται για το περιεχόμενο που παράγουν και διαθέτουν.

Τώρα, με αυτήν τη νίκη, θα έχει ακόμα μεγαλύτερη πολυτέλεια – τα χρήματα τα έχει ήδη – να προσελκύσει τους πιο ταλαντούχους να συνεργαστούν μαζί της και να ενισχύσει έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο δημιιουργίας και στριμαρίσματος καλού περιεχομένου, νέων συνδρομητών, ταλαντούχων συνεργατών και ούτω καθεξής.

Συνδεθείτε παρακάτω
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.