Το ότι το streaming έχει αλλάξει άρδην το λεγόμενο «home entertainment» είναι μια αυταπόδεικτη αλήθεια πλέον, που αναδείχθηκε ιδιαίτερα την περίοδο των lockdowns της πανδημίας, ως η βασική λύση διασκέδασης ενός ολόκληρου πλανήτη που καθόταν κλεισμένος στο σπίτι του.
Εκτός από τον γίγαντα Netflix, μεγάλες εταιρείες όπως η Apple, η Disney, η HBO, έχουν μπει πολύ δυναμικά στο παιχνίδι του streaming, διεκδικώντας την πρωτιά στον χώρο, με εκατομμύρια θεατές και υποψήφιους συνδρομητές να βρίσκονται στο στόχαστρο, σε μια περίοδο που ακόμα και ο κινηματογράφος πολλοί φοβούνται ότι θα είναι θύμα αυτών των πλατφορμών, οι οποίες εξοικείωσαν το κοινό με κινηματογραφικές πρεμιέρες στην οθόνη του σπιτιού.
Διαβάστε ακόμα: Η ανάπτυξη του streaming έχει σταματήσει
Ωστόσο, σε μια υποτιθέμενη χρυσή περίοδο από άποψη ποιότητας προσφερόμενου περιεχομένου, και με τον «πόλεμο του streaming» να μαίνεται παγκοσμίως, οι τελευταίες ενδείξεις από τους κολοσσούς του streaming, όπως το Netfix, φαίνονται απογοητευτικές, σε βαθμό που πολλοί να ανησυχούν ότι αυτός ο πόλεμος ίσως επιφυλάσσει για τον νικητή τρόπαια που δεν αξίζουν τον κόπο.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα στοιχεία μιλούν για:
– Λιγότερους συνδρομητές: Η ανάπτυξη των πλατφορμών από άποψη συνδρομητών, που είναι το ζητούμενο, έχει επιβραδυνθεί. Το Netflix, που ηγείται στον χώρο, προβλέπει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα αυξήσει τους συνδρομητές του μόνο κατά 2,5 εκατομμύρια. Πρόκειται για το χαμηλότερο νούμερο από το 2010, και η ανακοίνωσή του οδήγησε σε πτώση της μετοχής του κατά 25% περίπου. Η πολύ νεότερη πλατφόρμα της Disney, του μεγαλύτερου media brand στον κόσμο, που μάλιστα του χρόνου κλείνει και τα 100 του χρόνια, είχε μια εξαιρετική έναρξη στον χώρο του streaming, πιάνοντας τον στόχο της των 60 εκατομμυρίων συνδρομητών, που είχε τοποθετήσει στο 2024, μέσα σε λιγότερο από 12 μήνες. Αυτό της δημιούργησε την προσδοκία να φτάσει τους 260 εκατομμύρια μέχρι το 2024 – μόνο που το περασμένο τρίμηνο είχε μόνο 2,1 εκατομμύρια νέες συνδρομές, τις λιγότερες στη δίχρονη πορεία της πλατφόρμας. Η Apple TV, από την άλλη, χάνει το ένα δέκατο των πελατών της κάθε μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Σύμφωνα με τις ίδιες τις εταιρείες – που συνειδητοποιούν τώρα ότι, τουλάχιστον στη μεγάλη αγορά των ΗΠΑ, δεν μπορούν να έχουν τα ίδια κέρδη με εκείνα της παραδοσιακής καλωδιακής τηλεόρασης, με τους μηνιαίους λογαριασμούς των 100 δολαρίων – οι συνθήκες της δεδομένης συγκυρίας είναι που οδηγούν σε αυτά τα απογοητευτικά αποτελέσματα: οι θεατές είναι μουδιασμένοι από την πανδημία, που περνούσαν ατελείωτες ώρες μπροστά στην οθόνη, υπάρχουν δυσκολίες στην παραγωγή και την παράδοση του περιεχομένου τους, εξαιτίας και πάλι της πανδημίας και, στην περίπτωση της Apple, οι δοκιμαστικές περίοδοι χρήσης της πλατφόρμας λήγουν ακριβώς τώρα.
Ωστόσο, οι αναλυτές είναι λιγότερο διαλλακτικοί και ουσιαστικά φοβούνται ότι, απλούστατα, ο δυνητικός αριθμός των συνδρομητών έπιασε «ταβάνι», ενώ σε χώρες που ακόμα υπάρχει ο χώρος για ανάπτυξη, δεν είναι τόσο εύκολο να αυξηθούν οι τιμές για να αντισταθμιστούν τα έσοδα, καθώς πρόκειται για αναπτυσσόμενες, φτωχότερες οικονομίες, όπως της Ινδίας.
– Περισσότερα έξοδα: Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που όλες οι πλατφόρμες επενδύουν σημαντικά στο περιεχόμενό τους. Αυτήν τη χρονιά ξόδεψαν περισσότερα από 230 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό διπλάσιο από ό,τι μία δεκαετία πριν. Το Netflix, μάλιστα, αυτήν την εποχή με τα χειρότερά του νούμερα ανάπτυξης, δηλώνει ότι έχει το καλύτερο πρόγραμμα που είχε ποτέ, με επιτυχίες όπως το «Παιχνίδι του Καλαμαριού». Και η γρήγορη επιτυχία της Disney τής κοστίζει κυριολεκτικά ακριβά οικονομικά. Όλοι σημειώνουν, βέβαια, ότι τα κόστη των παραγωγών έχουν αυξηθεί.
– Πιο απαιτητικό κοινό: Οι θεατές έχουν πια εξοικειωθεί με τις συνδρομητικές υπηρεσίες, τα όσα μπορούν να βρουν στο ίντερνετ· αναζητούν συνειδητά το καλό περιεχόμενο, αυτό που να τους αφορά και να τους ενδιαφέρει, και έτσι έχει γίνει πλέον πολύ πιο κοινό να ακυρώνουν μια συνδρομή και να πηγαίνουν σε άλλη πλατφόρμα. Καμία σχέση, δηλαδή, με το παρελθόν, που, στις ΗΠΑ της καλωδιακής τηλεόρασης, οι αλλαγές στους παρόχους μπορεί να χρειάζονταν την αφορμή μιας μετακόμισης. Εν ολίγοις, η διατήρηση των πελατών αναδεικνύεται σε σημαντική πρόκληση για τις πλατφόρμες.
Ποια είναι η στρατηγική των μεγάλων εταιρειών streaming, λοιπόν, καθώς, με τις αναλογίες αυτές να αλλάζουν, βλέπουν το περιθώριο του κέρδους τους να μειώνεται, και το καλύτερό τους περιεχόμενο, ακόμα και νέες κινηματογραφικές παραγωγές με σταρ του Χόλιγουντ, να μην αποδίδει όπως θα περίμεναν;
– Συνεχίζουν, λίγο πολύ, αυτό που κάνουν ήδη, καθώς μοιάζει να μην έχουν μεγάλη δυνατότητα επιλογής. Σίγουρα δεν μπορούν να ρισκάρουν να ρίξουν την ποιότητα του περιεχομένου που προσφέρουν, μέσα σε τόσο μεγάλο ανταγωνισμό και με το κοινό έτοιμο να εγκαταλείψει μια πλατφόρμα αν δεν είναι ευχαριστημένο.
– Προσπαθούν, λοιπόν, να αυξήσουν τις τιμές τους, καθώς πλέον ο στόχος, με τους συνδρομητές να πέφτουν, είναι ξεκάθαρα το μοντέλο λειτουργίας τους να είναι πιο επικερδές.
– Προχωρούν σε συνεργασίες. Για παράδειγμα, η πλατφόρμα Disney+ διατίθεται πλέον μαζί με το αθλητικό ESPN+. Η Hulu συνεργάζεται με την Comcast, έναν από τους μεγάλους παίκτες της καλωδιακής, η Apple αλλά και η Amazon προσφέρουν επίσης και άλλες υπηρεσίες στα πακέτα τους, ενώ αναμένεται και η συγχώνευση της WarnerMedia και του Discovery. Οι συνεργασίες εμπλουτίζουν μια πλατφόρμα με μεγαλύτερο εύρος περιεχομένου, άρα αυξάνεται η δυνατότητα να προσελκύσουν και ένα ευρύτερο κοινό.
Όπως φαίνεται να αποδεικνύεται, ίσως τελικά ο πόλεμος του streaming εξελίσσεται σε κάτι διαφορετικό. Το ζήτημα δηλαδή ουσιαστικά παύει να είναι ποιος θα βγει νικητής, αλλά ποιος θα επιβιώσει, σε ένα τοπίο με λιγότερους παίκτες, για να μπορέσει τελικά να αυξήσει τις τιμές του και να περιορίσει τα έξοδά του. Όπως επισημαίνουν μάλιστα οι αναλυτές, ο δρόμος μέχρι την επόμενη φάση αναμένεται μακρύς, καθώς τα μέχρι τώρα κέρδη των εταιρειών τούς επιτρέπουν να συνεχίσουν να αγωνίζονται ακόμα και με την ανάπτυξή τους και τα κέρδη τους να συρρικνώνονται.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.