22 Δεκ 2024
READING

Η γενιά Ζ και ο ψηφιακός κόσμος

5 MIN READ

Η γενιά Ζ και ο ψηφιακός κόσμος

Η γενιά Ζ και ο ψηφιακός κόσμος

Μια νέα έρευνα δείχνει ότι οι νεότεροι άνθρωποι θέλουν περισσότερες επιλογές για ποικιλόμορφη εκπροσώπηση στο ψηφιακό σύμπαν. Συγκεκριμένα, θέλουν να υπάρχουν περισσότερες επιλογές για τον τύπο σώματος, την ταυτότητα φύλου, τις αναπηρίες και τα είδη ένδυσης για τα avatars τους. Αυτό είναι κάτι που οι εταιρείες μόδας που επιθυμούν να ανταποκριθούν σε μια πελατεία που ξοδεύει χρόνο και χρήμα σε ψηφιακούς κόσμους, ιδίως στους πελάτες της γενιάς Z, πρέπει να λάβει υπόψιν. 

Η έννοια των εικονικών κόσμων περιλαμβάνει ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το Roblox, το Fortnite, παιχνίδια που δημιουργούνται από εμπορικές μάρκες και υπηρεσίες προσωπικών avatar όπως το Bitmoji και άλλα. Το metaverse έγινε ακόμα πιο διαδεδομένο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η οποία επέβαλε μια απομόνωση στον πραγματικό κόσμο. Μέσα σε αυτές τις πλατφόρμες οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν μια δική τους ταυτότητα σε ψηφιακή μορφή. 

Η έρευνα εξέτασε τις απόψεις ατόμων 18 έως 54 ετών, με τους περισσότερους να ανήκουν στην Γενιά Ζ, και βρήκε ότι το 60% προβάλλεται όπως ακριβώς είναι και στην πραγματικότητα, ενώ  το 40% προτιμάει ένα πιο “σουρεαλιστικό” στυλ, δηλαδή δεν είναι το ίδιο με την ταυτότητά του. Μάλιστα, το 9% των ερωτηθέντων ταυτοποιούνται εκτός του δυαδικού φύλου. Σύμφωνα με περεταίρω έρευνες, το 1/3 της Γενιάς Z ταυτοποιείται εκτός του δυαδικού συστήματος των φύλων και το ήμισυ είναι μη λευκοί. 

Όσον αφορά τη μόδα, η έρευνα διαπίστωσε το εύρος των επιθυμητών τύπων ρούχων που επιθυμούν οι άνθρωποι στους εικονικούς χώρους κυμαίνεται σε σουρεαλιστικό στιλ με ποσοστό 24%, casual με 20% και υψηλής ραπτικής με 15%. Οι μάρκες συνεργάζονται όλο και περισσότερο με πλατφόρμες metaverse για την παροχή ψηφιακών ενδυμάτων και δημιουργούν τους δικούς τους εικονικούς χώρους και προσαρμόσιμα avatars.Η αξιοποίηση του τι θέλουν οι άνθρωποι  και η προσφορά περισσότερων επιλογών δίνει την ευκαιρία στις μάρκες να γίνουν πιο σχετικές με τους διαδικτυακούς καταναλωτές, ειδικά με την Γενιά Z, η οποία εγκαινιάζει αυτή την επανάσταση στην ταυτότητα.

Υποστηρίζεται ότι μέχρι το 2030, η αγοραστική δύναμη της γενιάς Z θα ξεπεράσει την αγοραστική δύναμη των millennials και των boomers. Παράλληλα, η επιρροή τους στην κουλτούρα και στον τρόπο με τον οποίο αντιπροσωπεύουμε το φύλο, τη φυλή, την εθνικότητα, τα σχήματα και τα μεγέθη του σώματος και η επιρροή τους στη μόδα είναι πολύ σημαντική.

Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι περνούν χρόνο σε ψηφιακούς χώρους για να ξεφύγουν και να εξερευνήσουν πέρα από την πραγματικότητα, είναι σημαντικό να μπορούν να αναπαραστήσεις τον εαυτό τους όπως εκείνοι τον θέλουν και να εκφραστούν χωρίς να περιορίζονται σε στεγανά και νόρμες.Η Γενιά Z σκέφτεται το ζήτημα της ποικιλομορφίας πολύ ευρύτερα από τις προηγούμενες γενιές.

Χρώμα δέρματος και εμφάνιση

Το 29% των ερωτηθέντων στην έρευνα δήλωσε ότι η απόδραση ήταν ο κύριος στόχος για την είσοδο σε εικονικούς κόσμους, οπότε οι άνθρωποι εξακολουθούν να θέλουν την επιλογή και τη δυνατότητα να δημιουργήσουν μια εξιδανικευμένη, αντιπροσωπευτική εκδοχή του εαυτού τους μέσα σε αυτούς τους κόσμους. 

Περισσότερο από το 40% των ερωτηθέντων ταυτοποιήθηκαν ως μη λευκοί και το 87% δηλώνει ότι η ψηφιακή τους ταυτότητα συντονίζεται με την πραγματική τους ταυτότητά. Το 92% δήλωσε  ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου, ο τόνος του δέρματος και το σχήμα του σώματος είναι πιο σημαντικά από τα ρούχα. Όταν ρωτήθηκαν αν αισθάνονται ότι οι μειονοτικές ομάδες υποεκπροσωπούνται στους εικονικούς χώρους, το 68% απάντησε “ναι” και το 22% απάντησε “ίσως” και οι ερωτηθέντες πρότειναν έναν πλήρη χρωματικό κύκλο που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να επιλέγουν οποιοδήποτε χρώμα.

Ένα άλλο εύρημα της μελέτης είναι ότι το 60% των ερωτηθέντων ανησυχούσε για την αύξηση του πιθανού εκφοβισμού και των διακρίσεων σε βάρος ατόμων με αναπηρία. Ωστόσο, οι ερωτηθέντες που έχουν σωματικές αναπηρίες ήθελαν αυτό να αποτελεί μέρος της αναπαράστασης του avatar τους. Για παράδειγμα,το Bitmoji, το avatar που ανήκει στο Snapchat,  πρόσφατα εισήγαγε αυτοκόλλητα Bitmoji με αναπηρικό αμαξίδιο.

Πέρα από το δυαδικό σύστημα φύλων

Όταν πρόκειται για το φύλο, ορισμένοι ανησυχούν ότι αν μοιραστούν τις προτιμώμενες αντωνυμίες τους, θα γίνουν αντικείμενο bullying ή στοχοποίησης. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση θρησκευτικών ενδυμάτων, διαπίστωσε η έρευνα, αν και οι άνθρωποι ήταν πιο ξεκάθαροι στην επιθυμία τους να φορούν και να επιδεικνύουν αυτά τα ενδύματα απ’ ότι ήταν να επιδεικνύουν τις αντωνυμίες τους. Αυτό δείχνει ότι εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλος φόβος και προκατάληψη ακόμη και στο ψηφιακό πεδίο.

Σε ορισμένες πλατφόρμες πλέον δίνεται η επιλογή φύλου που δεν ανταποκρίνονται στο στερεότυπο, αλλάζοντας τη διαδικασία επιλογής φύλου κατά την εγγραφή, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να πληκτρολογούν το φύλο τους. Σε ορισμένες εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, κατά τη δημιουργία των σωμάτων avatar, υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι σωμάτων διαθέσιμοι, χωρίς να χαρακτηρίζονται φυλετικά με οποιονδήποτε τρόπο, ώστε να επιτρέπεται η πλήρης ελευθερία προσαρμογής. Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να επιλέξει ένα πιο “αντρικό” κεφάλι σε ένα “γυναικείο” σώμα.

Ένδυση

Ο ρουχισμός στο metaverse είναι ιδιαίτερα προσωπικός, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να πληρώνουν για να φορούν μοναδικά ρούχα που αλλάζουν συχνά. Στο Roblox, η αισθητική αναπαράσταση και το επίπεδο εμπλοκής είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους, πράγμα που σημαίνει ότι οι χρήστες που επενδύουν χρόνο στην έντονη προσαρμογή των avatars τους τείνουν να είναι πιο αφοσιωμένοι. Το 1/5 των καθημερινά ενεργών χρηστών του Roblox ενημερώνουν το avatar τους σε οποιαδήποτε δεδομένη ημέρα, γεγονός που υποδεικνύει τη σημασία της αυτοέκφρασης.

Υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης, όπως πιο ρεαλιστικές δυνατότητες τοποθέτησης ψηφιακών ρούχων όπως στον φυσικό κόσμο. Τα παραδοσιακά και θρησκευτικά ενδύματα αποτελούν επίσης σημαντικό θέμα. Το Roblox, για παράδειγμα, σχεδιάζει να δώσει την δυνατότητα στους χρήστες να φορούν τα ρούχα σε στρώσεις όπως γίνεται στην πραγματικότητα.

Το θέμα της ποικιλομορφίας, της ενσωμάτωσης και της ισότητας έρχεται πραγματικά στο προσκήνιο σε πολλά μέτωπα και η ευαισθητοποίηση των πλατφορμών metaverse θα έχει μεγάλη σημασία για την προσέλκυση και την διατήρηση καταναλωτών. Το metaverse έχει την ευκαιρία να αποτελέσει αντανάκλαση αυτού που θέλουμε να είναι ο κόσμος, είτε πρόκειται για γεωγραφική ποικιλομορφία, είτε για ποικιλομορφία σε μια σειρά από άλλα μέτωπα.

 

Συνδεθείτε παρακάτω
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.