Παραπάνω από 2.000 χρόνια πριν, όταν οι πρόγονοί μας απολάμβαναν τις μονομαχίες ή τους Ολυμπιακούς, η έννοια της υποστήριξης ήταν ήδη γνωστή, εξαιτίας των πλουσίων, οι οποίοι ήθελαν να επιδείξουν το κύρος και τη δύναμή τους.
Η επανάσταση της κουλτούρας στον αθλητικό τομέα, θέτει την χρηματοδότηση ως την σημαντικότερη δραστηριότητα για την επιβίωσή του. Οι ετήσιες οικονομικές αναφορές των μεγάλων ομάδων αντικατοπτρίζουν τα αξιοσημείωτα ποσοστά που κατέχουν οι δραστηριότητες αυτές στα συνολικά τους έσοδα. Αυτά είναι, κατά προσέγγιση, 40% για την Real Μαδρίτης και 22% για την Juventus. Το NBA, από την άλλη, το 2019 έλαβε περισσότερα από 1 δις. δολάρια για τον σκοπό αυτό.
Η ψηφιοποίηση της σύγχρονης εποχής δεν φάνηκε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στις επενδύσεις. Παρολαυτά, η κρίση που προέκυψε εξαιτίας της πανδημίας έπληξε την ανερχόμενη αυτή τάση, προκαλώντας μια πτώση του ύψους 23% από πέρυσι.
Ανεξάρτητα με το πώς τα νούμερα αυτά θα εξελιχθούν, το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι αθλητικές ομάδες είναι το κοινό, ειδικά αυτό που αποτελείται από νέους (Γενιά Ζ και Γενιά Alpha). Το ενδιαφέρον που δείχνουν για αθλήματα, όπως είναι το ποδόσφαιρο, είναι απίστευτα μειωμένο στην Ευρώπη. Σε έρευνα φάνηκε ότι το 40% των νέων αναφέρουν ότι το ποδόσφαιρο τους κάνει όλο και περισσότερο να βαριούνται.
Η γενικότερη αδιαφορία των νέων για τα αθλήματα πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός ότι η αγορά δεν κατατάσσεται πλέον σε βιομηχανίες ή κλάδους, αλλά σε αρένες, δηλαδή σε ανταγωνιστικές περιοχές που δομούνται σύμφωνα με τις ανάγκες των καταναλωτών, που, στην προκειμένη περίπτωση, είναι η διασκέδαση, η αποσύνδεση από την πραγματικότητα, ο ενθουσιασμός, που περικλείονται στην ευρύτερη έννοια του παιχνιδιού, στην οποία συμμετέχουν διαφόρων ειδών επιχειρήσεις: αθλητικές μάρκες, όλων των ειδών παιχνίδια, σινεμά, μουσική, βιντεοπαιχνίδια, εκδηλώσεις.Παιχνίδια που διαρκούν αρκετή ώρα και έχουν μεγάλες περιόδους χωρίς ένταση απαξιώνονται από αυτές τις γενιές, που προτιμούν να δουν άλλα είδη περιεχομένου (για παράδειγμα behind the scenes, ντοκιμαντερ όπως το The Last Dance), να παίξουν Among Us με τους φίλους τους ή να απολαύσουν σύντομες ιστορίες σε πλατφόρμες streaming.
Ο κυριότερος στόχος των brand που επενδύουν σε χορηγίες αθλητών είναι η προβολή τους στο παγκόσμιο κοινό. Μέσα στους πρώτους 3 μήνες του 2021, προβλήθηκαν περισσότερες από 110 εκατομμύρια ώρες χορηγούμενων διαδικτυακών παιχνιδιών, πράγμα που υποδεικνύει μια ανάπτυξη 137% με το πέρασμα των ετών.
Είναι σημαντικό να βρεθούν νέα μοντέλα και νέοι τρόποι να αντιληφθούμε και να κατανοήσουμε την επιχορήγηση των αθλημάτων. Αναμφίβολα, το brand και ο πελάτης θα παίζουν σημαντικό ρόλο όσον αφορά την ανάπτυξη νέων στρατηγικών και μεθοδολογιών.
“Hyperconnected communities”
Το μεγάλο μυστικό της ανάπτυξης ενός brand και, συνεπώς, των δυνατοτήτων χρηματοδότησης είναι τα communities των πελατών. Αυτά αποτελούν χώρους μέσω των οποίων οι εταιρίες “ακούνε” τους πελάτες τους και λαμβάνουν χρήσιμες πληροφορίες που τους επιτρέπουν να μετατρέψουν τις ανάγκες των πελατών σε στρατηγικές, καθώς σε και εμπορικές και επιχειρηματικές εμπειρίες, μέσω αποφάσεων χαμηλής επικινδυνότητας.
Η δόμηση “οικοσυστημάτων” hyperconnected κοινοτήτων μεταξύ των πελατών και των brands εξυπηρετεί, επίσης, μια καθαρή στρατηγική χρηματοδότησης που έχει απήχηση στους καταναλωτές και συμβαδίζει με την ουσία του brand.
Η πηγή έμπνευσης
Όταν οι εταιρίες κάνουν μια επένδυση δεν έχουν ως μοναδικό σκοπό την προβολή. Στοχεύουν και στο να συσχετίσουν το brand τους με αξίες και συμπεριφορές που συναντώνται εύκολα στα αθλήματα. Αυτή η σύνδεση, μαζί με την κοινωνική και περιβαλλοντική υποχρέωση, που είναι πολύ σημαντικά ζητήματα για τους νεαρότερους καταναλωτές, προωθεί την αποκαλούμενη «κοινωνική χρηματοδότηση», που έχει πολλές δυνατότητες ανάπτυξης στην εποχή του αισθήματος ύπαρξης σκοπού και της φιλοδοξίας.
Είναι γνωστό ότι η έννοια του σκοπού σε ένα επιχειρηματικό πλαίσιο έχει εξελιχθεί έτσι ώστε να έχει ως προτεραιότητα το μεγαλύτερο συμφέρον, όχι μόνο των μετόχων, αλλά και των καταναλωτών, των εργαζομένων, των προμηθευτών και, κυρίως, των κοινοτήτων. Η φιλοδοξία, ο κυριότερος λόγος ύπαρξης ενός brand, είναι μια παράμετρος μεγάλης εμβέλειας, που πρέπει να καθοδηγεί τις χρηματοδοτήσεις. Μια φιλοδοξία πρέπει να μεταφράζεται σε μια δυνατή ιστορία, ικανή να στρέψει τα βλέμματα πάνω της σε μικρό χρονικό διάστημα και που αντικατοπτρίζει την εμφανή κοινωνική δέσμευση που λειτουργεί με σκοπό την επικαιρότητα, την φήμη και την συσχέτιση με βασικές μακροπρόθεσμες αξίες. Ένα τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η Nike, που για χρόνια συνδέεται με αθλητές που ενσαρκώνουν αξίες όπως η ισότητα και την αντιρατσιστική ιδεολογία (όπως είναι οι Lebron James, Serena Williams κ.α.). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχει κερδίσει αρκετή προβολή, φήμη, αναγνωρισιμότητα και αξιοσημείωτα αποτελέσματα σε περιόδους κρίσης, που συνδέονται με έναν μεγαλύτερο σκοπό, που καθιστά την Nike προσωπική και αυθεντική.
Ο ρόλος της τεχνολογίας στην “αναστάτωση”
Το να τραβήξουν οι εταιρίες την προσοχή του κοινού είναι το πρώτο βήμα, αλλά στην σημερινή εποχή η πραγματική αξία βρίσκεται στην ικανότητα διατήρησης του κοινού και το engagement, συστατικά τα οποία προκύπτουν από μοναδικές και αυθεντικές εμπειρίες. Η δημιουργία επιχειρήσεων στο εξωτερικό και η παγκοσμιοποίηση επιτρέπουν στις αθλητικές μάρκες, με τη βοήθεια των τεχνολογικών εφευρέσεων (όπως οι AR, VR, AI, blockchain, IoT κ.α.) να κάνουν σχέδια και να δραστηριοποιούνται διαδικτυακά και μη, τόσο εντός, όσο και εκτός των εγκαταστάσεών τους. Αυτό θα βοηθήσει στην απόκτηση νέων οπαδών για κάθε εταιρία στο μέλλον.
Οι ανακαινίσεις που γίνονται σε διάφορα γήπεδα ανά τον κόσμο μας εγείρουν την φαντασία και καθορίζουν τις διασπαστικές, fluid και εμπλουτισμένες εμπειρίες, που πρόκειται να αλλάξουν την εμπειρία των οπαδών για πάντα. Από την άλλη, οι νέες τεχνολογίες καθιστούν ευκολότερη την συλλογή δεδομένων για την εξυπηρέτηση των πελατών αλλά και του ίδιου του brand, ανοίγοντας έτσι το δρόμο στην υπερ-προσωποποίηση και σε ακριβέστερη ανάλυση των ROI.
Μια νέα γλώσσα
Επιπλέον, όμως, η τεχνολογία που συντηρεί το ψηφιακό σύμπαν των esports, του gaming και των streamer, επεκτείνει περαιτέρω το φάσμα των πρωτοβουλιών για ανάπτυξη σχέσης με τους πελάτες. Για παράδειγμα η H&M εγκαινίασε ένα νέο νησί στο Animal Crossing και η Louis Vuitton συνεργάστηκε με το League of Legends. Τα μοντέλα ισχύος της κάθε εταιρίας θα παίξουν πρωταρχικό ρόλο στην επίτευξη του μηνύματος που θέλουν να περάσουν και των στρατηγικών υλοποίησης που εφαρμόζονται στο νέο μοντέλο χρηματοδότησης, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι θα είναι εξίσου καθηλωτικό και πετυχημένο.
Τελικά, οι δυνατότητες δεν έχουν εξαφανιστεί, απλά χαρακτηρίζονται από νέους κανόνες. Η προσαρμογή σε αυτούς μπορεί να γίνει μόνο από την οπτική των brands και των πελατών, με το να υπάρχει σαφήνεια γύρω από το πού θέλουμε να φτάσουμε, να ενισχύεται η σχέση με τους οπαδούς και με άξιες προτάσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους και, ως αποτέλεσμα, προστατεύουν το υπέροχο αυτό θέαμα που αποτελούν τα αθλήματα.
ή αποκτήστε ετήσια συνδρομή εδώ.